Resurse necesare pentru afacere -Partea a-II-a –

Furnizori

Calitatea si increderea furnizorilor au un impact foarte mare asupra afacerii. Pentru orice tip de activitate, furnizorii sunt diferiti, asa ca ei trebuie sa fie analizati independent, de la caz la caz.

Foarte important este sa nu te bazezi un singur furnizor. S-ar putea intampla ca acesta sa profite de tine in situatii de criza (lipsa de timp, nevoia unei cantitati sporite, schimbari in calitatea sau gama de produse) sau sa dea faliment. Criteriile de selectie cele mai convenabile pentru furnizori pot fi:

  • Locatia furnizorilor
  • Calitatea produselor oferite
  • Costurile sau aranjamentele financiare si de mentenanta (reduceri pentru volumul produselor achizitionate, modalitati de plata)
  • Garantia si mentenanta produselor
  • Instalarea si testarea echipamentelor
  • Receptivitatea fata de cereri
  • Relatii personale

Toate aceste aspecte sunt importante in alegerea unui furnizor adecvat, dar prioritatile depind de obiectivele specifice ale companiei. Daca, pentru productie, este necesar timp mai indelungat pentru a planifica tehnologiile, procedurile si furnizorii, in domeniul serviciilor si al comertului, trebuie sa reactionati imediat la orice schimbare a cererii pietei (noi produse, noi marci, noi politici de stabilire a pretului, noi inlocuitori) pentru a tine pasul cu competitia. Astfel, cum structura vanzarilor se schimba relativ des, in comert trebuie sa fiti mult mai flexibil si rapid in cautarea permanenta a noilor parteneri.

Canalele de distributie

Distributia este importanta pentru toate intreprinderile si corespunde unei modalitati concrete de capitalizare a produselor, pana la modurile prin care acestea ajung la consumatori.

In principiu, sunt trei metode importante:

  • Comertul direct (nu necesita cheltuieli aditionale pentru magazine si vanzatori)
  • Comertul cu amanuntul (inseamna folosirea intermediarilor pentru relatia cu clientii finali)
  • Comertul cu ridicata (implica existenta a doi intermediari inainte ca produsul sa ajunga de la producator la consumatorii finali)

Pentru servicii nu este o problema atat de evidenta, prin definitie aceasta zona insemnand contactul direct cu clientii. Daca folositi intermediari in distributie, acestia sunt parteneri importanti pentru afacere, deoarece ei controleaza vanzarile catre clienti, iar fara clienti, practic afacerea nu exista. Criteriile pentru alegerea partenerilor de distributie pot fi:

  • Locatia si imobilizarile fixe ale distribuitorilor
  • Aranjamentele financiare (modalitatile de plata folosite de acestia pentru marfa, cereduceri doresc) Calitatea serviciilor (imaginea magazinului, atitudinea vanzatorilor, prezenta produselor concurentei)

Fonduri necesare afacerii

Fondurile reprezinta o resursa critica pentru o afacere si necesita o analiza amanuntita. La inceput, ar trebui sa aveti in vedere fondurile necesare pentru:

  • Infiintarea companiei (inregistrarea, obtinerea autorizatiilor, licentelor, conturi bancare)
  • Investitii initiale (echipamentul minim, achizitia si organizarea imobilelor)
  • Functionarea afacerii (fondul de rulment pentru operatiile curente precum materii prime, materiale, salarii)

Urmatorul pas, dupa masurarea dimensiunilor activitatii pentru urmatorii doi ani, comparati sumele necesare cu resursele disponibile (economii personale, imprumuturi sau alte investitii.)

Finantarea depinde, in general, de tipul de activitate pe care urmeaza sa il intreprindem:

  • Activitatile din domeniul serviciilor necesita un capital initial mai redus
  • Comertul implica sume moderate de bani (cu exceptia plasarii bunurilor in regim de consignatie unde sumele sunt mai scazute)
  • Productia necesita investitii majore

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca participarea personala la finantarea afacerii este absolut necesara. La aceasta puteti adauga fonduri externe.

Este important la inceputul unei afaceri, sa cantariti corect capacitatea si volumul viitoarei Dvs. afaceri. Este preferabil sa incepeti la o scara mai mica, pastrandu-va optiunea de a va extinde afacerea in viitor.