Tot ce trebuie sa stii despre antreprenoriat: forme juridice, etape si factori de influentare

Deşi multi oameni privesc antreprenoriatul ca pe o calitate innascuta, pe care putini oameni o poseda, in realitate, acesta este mai degraba o suma a factorilor de mediu, personali si sociali care pot evolua prin educatie si antrenament.

Profesioniştii din afaceri şi economie consideră că succesul unui antreprenor depinde de nivelul de educaţie şi expertiză din domeniul în care aleg să înceapă o afacere.

Dacă simţi că ai abilităţile necesare pentru a da startul unei afaceri, de unul singur, educaţia antreprenorială reprezintă un instrument foarte important.

Ce este antreprenoriatul?

Denumirea de „antreprenoriat” a început să fie utilizat de economişti în secolele XVIII-XIX. Prin intermediul antreprenoriatului se valorifică şi se exploatează diferite oportunităţi de afaceri din diferite domenii .

Un antreprenor este un agent economic care adoptă un comportament activ și inovator, care acceptă deliberat riscuri financiare pentru a dezvolta proiecte noi.

Aptitudinile unui antreprenor

Unele dintre cele mai proeminente trăsături ale unui antreprenor sunt:

  • Pune accent pe scopul final pentru îndeplinirea acestuia
  • Sociabili, modeşti şi optimişti cu privire la îndeplinirea scopului
  • Pot deveni anxioşi, trişti şi tensionaţi în situaţii critice
  • Au un nivel ridicat de inteligenţă emoţională

Deţinerea controlului în situaţii critice, abilitatea de a respecta un plan şi o capacitate foarte bună de a analiza fiecare decizie conduc la un spirit antreprenorial ideal.

Formele juridice ale antreprenoriatului

Orice afacere se poate încadra în diferite categorii, precum turism, menaj, comenzi online, vânzari telefonice, „door to door”, arte meşteşugăreşti, articole de îmbrăcăminte.

Principalele forme juridice sub care îţi poţi înfiinţa o afacere sunt:

  • Întreprinzatori individuali:

                   – Persoane fizice autorizate (PFA) si asociatii familiale.

  • Societati comerciale:

                   – Societate in nume colectiv (S.N.C.)

                   -Societate in comandita simpla (S.C.S.)

                   -Societate in comandita pe actiuni (S.C.A.)

                   -Societate pe actiuni (S.A.)

                   -Societate cu raspundere limitata (S.R.L.)

De exemplu, un individ a terminat o universitate cu profil tehnic, şi doreşte să aibă propria afacere, forma juridică de antreprenoriat care i s-ar potrivi ar fi PFAm cu servicii de consultanţă în IT sau Inginerie.

Cum alegi forma juridică potrivită

O etapă importantă este decizia unei forme legale a afacerii deoarece orice alegere are avantaje dar şi dezavantaje.

Pentru a alege o formă juridică sunt necesare următoarele informaţii:

  • Procentajul participării fiecărui partener la constituirea capitalului social;
  • Numărul viitorilor parteneri de afaceri;
  • Gradul de implicare şi de răspundere asumat de fiecare dintre partenerii de afaceri;
  • Capitalul social disponibil în comparaţie cu cel necesar;
  • Caracteristicile specifice fiecăreia dintre diferitele forme juridice prevăzute de legislaţia în vigoare;
  • Dimensiunea afacerii şi potenţialul de dezvoltare.

Etapele procesului antreprenorial

Spiritul antreprenorial este intens promovat în U.E., unde se doreşte creşterea economiei ţărilor partenerere prin dezvoltarea unei culturi bazate pe competitivitate.

În  România, antreprenoriatul, se studiază şi este predat în anumite universităţi  sub formă de cursuri de antreprenoriat dar cursurile pot fi, de asemenea, furnizate online de către universităţi din străinătate.

Antreprenorii de succes sunt invitaţi, periodic, la diferite workshopuri, unde transmit din experienţa lor şi folosesc cazuri reale, ca exemple, pentru a oferi informaţii concrete.

Etapele procesului antreprenorial trebuie studiat cu mare atenţie, acestea fiind:

Identificarea potenţialului

Potenţialul poate fi declanşat de posibilitatea de a intra în posesia unui serviciu sau a unui bun, într-un timp scurt, la o calitate superioară şi mai productiv.

Anumiţi parametri pot influenţa oportunitatea respectivă:

  • Modificarea structurii  unui sector industrial sau a unei pieţe de desfacere;
  • Variaţia stilului de viaţa a grupului ţintă;
  • Evoluţia tehnologiei;
  • Fluctuaţia populaţiei sau comportamentelor de cumărare şi consum;

În funcţie de dimensiunea afacerii şi profilul acesteia, sunt identificate anumite resurse necesare:

  • Dezvoltatorul afacerii
  • Capital social
  • Forţa de muncă
  • Logistica metodelor de distribuţie
  • Materii prime
  • Locaţii
  • Licenţe
  • Utilaje şi echipamente

Pentru a obţine şi a exploata resursele necesare, antreprenorii au nevoie de o finanţare pe termen lung. De obicei, pentru o finanţare sigură, antreprenorii apelează la familie, prieteni, bănci, business angel sau fonduri nerambursabile.

Conducerea afacerii trebuie sa aibă o imagine clară asupra utilizării rezultatelor obţinute pentru a dezvolta afacerea şi de a intra pe diverse pieţe profitabile.

Indiferent de afacere, aceasta va întâmpina diverşi factori ce influenţează în mod negativ sau pozitiv.

Factorii sociali  se identifică sub formă de relaţia cu posibilii colaboratori, partenerii de afaceri, clienţii, furnizorii, etc.

În cadrul companiei aceşti factori sunt reprezentaţi, în mare parte, de către angajaţi.

Factori de ordin financiar: Bursa de Valori Bucureşti, Banca Naţtională a României, fonduri europene, împrumuturi de la stat.

Factori tehnologici: menţinerea afacerii în trend cu tehnologiile curente şi dezvoltarea tehnologiei.

Factorii politici influenţează în mod hotărâtor apariţia şi dezvoltarea afacerii într-o ţară sau zonă geografică.

Factorii de ordin macroeconomic includ evenimentele din cele mai mari economii ale lumii, politica statelor care controlează un anumit domeniu de pe piaţă, războaie sau acorduri cu privire la distribuţia mărfurilor sau ultimele tendinţe din domeniu.

Sursa:

1.https://www.calculatorvenituri.ro/tot-ce-trebuie-sa-stii-despre-antreprenoriat-forme-juridice-etape-si-factori-de-influentare