Studiu privind antreprenoriatul în rândul românilor

În prima parte a anului 2019, iVOX, o platformă în care sunt realizate sondaje și studii de piață, a realizat un studiu privind antreprenoriatul în rândul românilor. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.954 persoane. Au fost luate în considerare principalele caracteristici, structura socio-demografică a populației care utilizează  Internet în România, așa cum decurge din cercetarea Gallup „Piața serviciilor de acces la Internet”,  realizată la cererea ANCOM (Autoritatea pentru Administrare și Reglementare în Comunicații).

Conform studiului, unul din 2 români din mediul urban ar dori sa devina antreprenor. Mai mult decât atât:

  • 70% dintre români consideră ca antreprenoriatul este motorul creșterii economice din țara noastră;
  • 50,6% dintre români ar dori sa devina antreprenori;
  • 34% dintre românii care sunt angajați se gândesc sa își deschidă propria afacere, cu condiția să obțină finanțare de la o bancă;

Pentru 70% dintre români, antreprenoriatul este considerat motorul creșterii economice. Dacă am compara antreprenoriatul cu activitatea marilor companii, doar 2 din 10 apreciază activitatea acestora din urmă. A avea propria afacere este o opțiune din ce în ce mai prezentă în planurile de viitor ale românilor, aspect relevat și din studiu care arată ca 1 din 2 români ar renunța la statutul de angajat. Principala teama a acestora, atunci când încep o nouă afacere, o reprezintă impredictibilitatea mediului fiscal și de nivelul ridicat al taxelor (74% dintre respondenți).

în acest context, tot mai multe bănci vin în sprijinul tinerilor antreprenori, prin punerea la dispoziție pentru start-up-uri, a diverselor forme de finanțare. Cele mai bune idei pentru a-și pune planurile în aplicare pot fi sponsorizate cu sume de zeci de mii de euro.

Raluca Nicolescu, director executiv Aria IMM la Raiffeisen Bank a declarat că „Rolul programului factory by RAIFFEISEN BANK este de a oferi finanțarea necesară antreprenorilor din România care au un plan bun de afaceri și perspectiva dezvoltării lui. Firmele mici, antreprenoriale, reprezintă un pilon important din economia unei țări și, atât noi, ca bancă, cât și antreprenorii, avem responsabilitatea de a investi în afaceri care aduc beneficii comunităților din care facem parte”.

Care sunt tipurile de afaceri pe care români ar miza la început de drum?

Majoritatea românilor (36,75%) ar opta sa construiască de la zero o afacere, folosindu-se doar de cunoștințele acumulate pâna în prezent. Totodată, 33,44% dintre români, ar da o șansă propriilor hobby-uri și ar investi în dezvoltarea unei afaceri care sa le pună în valoare competențele dezvoltate. Mai puțin de 14% dintre ei considera că, daca ar intra în lumea antreprenoriatului, ar prelua o franciză sau ar duce mai departe o afacere de familie.

Raluca Nicolescu a adăugat că „Antreprenorii trebuie să știe că participarea la un program dedicat finanțării startup-urilor, cum este factory by RAIFFEISEN BANK, le oferă nu doar oportunități financiare, ci și șansa de a dezbate planul de afaceri cu o echipă de profesioniști. Astfel, antreprenorii vor ști de la început, care sunt avantajele, dar si responsabilitățile pe care o eventuală finanțare le atrage după sine. Prin factory by RAIFFEISEN BANK, ajutam afacerile să prindă viață, într-un mod responsabil”.

Astfel, băncile își propun să fie alături de antreprenori în dezvoltarea lor personală și a afacerilor finanțate de bancă, prin acces la specialiști din diferite domenii, în funcție de nevoile specifice ale clienților.

Rezultatele acestui sondaj pot fi extrapolate, cu o minimă marjă de eroare, populației utilizatorilor de Internet din România, adulți cu studii medii si superioare, din mediul rural sau urban.

Surse:

1. https://www.raiffeisen.ro/despre-noi/media/comunicate-de-presa/2019/studiu-ivox-despre-antreprenoriatul-la-romani/