8 mituri despre antreprenori – argumente pro și contra

1. Antreprenorii de nasc, nu se fac!

Acesta este unul dintre cele mai importante mituri antreprenoriale. Cu siguranță, există un anumit set de trăsături de comportament care favorizează o atitudine antreprenorială corectă, dar la fel de adevarat este că o mare parte din atributele antreprenoriale nu sunt înnăscute, ci se pot educa, dezvolta, învăța.

Dovezi pentru faptul că antreprenorii se fac și nu se nasc sunt toate exemplele de mari antreprenori care nu s-au născut cu caracteristicile necesare pentru a deveni antreprenori valoroși, dar au reușit, prin autoeducare și autodezvoltare, să realizeze succese antreprenoriale remarcabile. Simplul fapt că un antreprenor de succes trebuie să întrunească o serie de abilități, experiențe, know-how și o rețea de contacte, ceea ce se realizează în timp, cu efort și prin învațare, este o dovadă a faptului că acea componentă înnăscută, dacă există, nu este cea determinantă în formarea unui antreprenor de succes.

2. Antreprenorii sunt proprii stăpâni și sunt complet independenți!

Acesta este un mit care se prăbușeste imediat, la o analiză lucidă: dacă sunteți un antreprenor care lucrează într-o echipă antreprenorială, deja nu mai sunteți independent, ci trebuie să raspundeți în fața colegilor voștri; iar acest lucru este un lucru foarte bun, pentru că cine nu răspunde în fața nimănui, riscă să facă multe greșeli și să nu găsească cele mai bune soluții în afaceri.

Chiar dacă sunteți un antreprenor solitar, știți bine că trebuie să raspundeți în fața clienților, a furnizorilor care vă dau termene de plată, a băncilor care vă finanțează, a angajaților care iși pun speranțele în voi, a familiei care are și ea un alt set de cerințe în afara businessului, etc.

3. Antreprenorii sunt „jucători”!

Marii antreprenori nu sunt cei care își asumă riscuri complet necalculate, ci doar cei care își asumă riscuri bine calculate. În afaceri, ca și în alte domenii, există numeroase metode de a limita sau de a minimiza riscurile, iar antreprenorii inteligenți le folosesc în mod eficient: de exemplu, prin anumite diversificări ale afacerii, prin cooptarea unor co-investitori care să împartă cu antreprenorul o parte din risc sau prin identificarea diverselor elemente de risc și izolarea acestora de nucleul afacerii. Trebuie spus însă că antreprenorii adevărați nu fug de riscuri, ci încearcă să le înfrunte în mod eficient, să aibă o probabilitate cat mai mare de caștig de partea lor, pe baza informațiilor pe care le au, pe baza parteneriatelor pe care le fac, pe baza oamenilor cu care lucrează și, dar și pe baza acelui fler antreprenorial sau gut-feeling.

4. Antreprenorii lucrează mai mult decât managerii

 Există această idee că antreprenorii muncesc foarte mult, ceea ce este adevarat, însă nu trebuie uitat faptul că și managerii, în companiile serioase, care se bazează pe eficiență, trebuie să depună un efort semnificativ pentru a rămâne în pozițiile pe care le au sau chiar pentru a promova în continuare, pe scara ierarhica a companiei. Acest mit este neadevărat tocmai pentru că unii muncesc mai mult decât alții sau chiar la fel. Tocmai de aceea, nu trebuie să uităm un alt amănunt foarte important: nu contează cât de mult muncești, în realitate ceea ce contează sunt rezultatele.

5. Banii sunt cel mai important lucru într-un start-up antreprenorial.

Înainte de a te gandi la bani, trebuie să te gandești la orice altceva care privește proiectul tău de afaceri precum:  pregătirea și competențele tale pentru a construi o asemenea afacere, ce alte resurse umane poți să implici în echipă la început formării acesteia, cât de mare și de oportună este piața căreia ne adresăm, care sunt concurenții, cât ești tu de diferit față de ei, cu ce ești mai bun decât ei, care sunt avantajele tale competitive, etc.

Abia după ce toate acestea sunt lămurite, poți spune în sfârșit că ai nevoie de bani. Iar pentru orice proiect care întrunește toate calitățile necesare, se va rezolva și problema banilor, fiind întotdeauna persoane sau instituții dispuse să investească în proiecte de business excelente!

6. Oricine poate să înceapă un business!

Această afirmație are la final, ideea că oricine poate începe un business de succes, dar nu orice fel de business! Din păcate, antreprenor poate deveni într-adevăr oricine, în sensul înființării unei companii, pentru că nu ai nevoie de o diplomă, un examen sau o școală specială pentru a fonda o companie, teoretic oricine o poate face. Dar de aici și până la un business de succes, este o distanță destul de mare.

7. Dacă un antreprenor are suficient capital de start, nu are cum să rateze!

Acesta este un mit care nu este prea relevant pentru mediul antreprenorial din România, deoarece, în general, sumele de start sunt mici și niciun antreprenor la început de drum nu dispune de sume foarte mari de bani pentru proiectul lui de afaceri. Dar reprezintă o problemă în alte țări, unde banii moșteniți din generație în generație fac o parte din tinerii de bani gata să înceapă afaceri doar pentru că au suficienți bani de investit și sunt convinși că, având un astfel de avantaj la start, vor putea reuși să realizeze afaceri de succes. În realitate, o sumă foarte mare de bani pentru un start-up poate fi o capcană destul de urâtă, deoarece, dacă sunt mulți bani, există posibilitatea ca aceștia să fie cheltuiți nechibzuit.

Iată de ce, multe afaceri pornite cu prea mulți bani, nu sunt de succes, ci sunt mai curând afaceri care eșuează destul de rapid. Un business care începe prin bootstrapping, va învața să fie mult mai atent cu costurile, să fie mai eficient, deci în final să fie mai competitiv!

8. Antreprenorii sunt „lupi singuratici” și nu pot lucra în echipă!

Cei mai buni antreprenori sunt de fapt niste leaderi în adevăratul sens al cuvantului, iar leaderii sunt cei care creează echipe și relații eficiente între membrii acestor echipe, atât între cei cu poziții asemănătoare, cât și diferite în ierarhia companiei, pentru succesul de ansamblu al organizației, al companiei.

Sursă:

1.https://www.smartbill.ro/blog/mituri-antreprenori/